Kellemes olvasgatást!

Pest

Simson (MZ ETZ) vízzsákos üzemanyag csap felújításához segédlet

Dreamer   2009-06-07



A Simson segédmotor kerékpárokra szerelt üzemanyag csapok (továbbiakban benzincsap) nagyon egyszerű szerkezetűek és megbízhatóak. Azonban az idővel, vagy nem szakszerű behatásokra eljön az idő amikor fel kell újítani, vagy el kell hárítani a hibát.
Azt meg kell jegyezni, hogy a felújítás helyett vásárolhatunk új benzincsapot is hiszen kapható. Én olasz, szintén vízzsákos csappal találkoztam. Azonban pont az enyémben gyárilag rosszul volt a gumitömítés és négy év alatt tönkrement. Ezek után tömítést ezidáig nem sikerült beszerezni hozzá.
Ez az írás nem a konkrét menetéről szól (hiszen elég egyértelmű a szerelése), hanem abban nyújt segítséget, hogy mit célszerű beszerezni, mit érdemes ellenőrizni. Ebben az írásban nem térek ki a vízzsák nélküli verzióra, azonban mindenképpen alkalmazható arra a csapra is (megfelelő eltéréssel).

Mit kell bevásárolni a felújításhoz? Szét kell szerelni a csapot, és ellenőrizni kell az egyes alkatrészek állapotát. Néhány fényképpel segítséget szeretnék nyújtani a beszerzéshez:

Ez a durva szűrő. Ideje nagy részét a tartályban tölti, és az üzemanyagban lebegő nagyobb szennyeződéseket tudja felfogni. Elműködik nélküle a motor, azonban mindenképpen javasolható a beszerzése (csak pár száz forint). Ha szakadt, vagy nagyon eltömődött, korrodált akkor is célszerű kicserélni. Találkoztam már műanyag szűrővel is. Az is nagyon jó, azonban a réz az echte... :)

Ez egy maszek készülő búvárcső. Sajnos a motorom előző gazdája az eredetit lecsonkolta. Ennek a mérete ugyanis ~75mm. Eredetileg a gyári anyaga műanyag. Azonban, ha sérült, vagy rövidebb mindenképpen fontos pótolni/cserélni, mert a búvárcső nélkül nem lesz a motornak tartalék állása (ugye nem kell mondani, hogy ez kellemetlen). Azért csinálom rézből, mert nem vagyok biztos a mai műanyagok üzemanyagálló képességében. Nagyon kellemetlen, hogy motorozás közben összehorpad a cső, ezáltal megállhat a motor. Ha magunk készítjük a csövet, akkor törekedni kell, hogy nagyon jól álljon a helyén. Nem szabad kiesnie.
Kereskedelmi forgalomban eddig nem találkoztam ezzel a csővel.

A hollander és a benzincsap közzé egy un. fiber karika kell tömítésként. Ennek mérete 10*14 mm (belső/külső méret) vastagsága 0.6-1 mm. Tömítéstechnikai vagy motoros boltban kapható néhány forint. Célszerű minden alkalommal cserélni.

Hollander. Ha menete sérült cserére szorul (nem szokott vele gond lenni)

Az alapcsap. Tisztítani, ellenőrizni. Én pl, már találtam a járatokban öntési maradványt is, ami egy kis pöccintésre levált. Ha a műanyag csőcsonk hibás, sérült, repedt és másikat fogsz helyette használni (fémet -lásd lentebb), akkor érdemes a kilépő oldalon a felületet egy sík felületen "síkbahúzni". Ezzel a művelettel lehet elősegíteni, hogy a tömítés jól ellása a feladatát.

Fogantyú. Tennivaló, mint előzőleg. Látható, hogy finom polír papírral a záró felületet síkbahúztam. Kíméli a tömítést és könnyebben zár.

Tömítés. Ha kinagyítod és megnézed, akkor látható, hogy ez a furatokkal együtt sütött verzió. Az olcsóbbakban egy egyszerű lyukasztóval készítik a furatokat, általában nem üzemanyag és olajálló változatban. A gyengébbik általában 80 Ft, míg ez 170, de sok bosszúságot (és esetleg elfolyt üzemanyagot) takaríthatunk meg. A vízzsákos csapba való tömítés átmérője 18mm míg a vízzsák nélküli változaté 16mm.

Ez a lemez szorítja a fogantyút a tömítéshez. Elromlani nagyon nem szokott. Nem kell kiegyenesíteni :) Meghúzáskor az elején csak érzéssel. Miután már átjárta a csapot az üzemanyag, akkor pedig úgy, hogy határozott legyen az állása, de ne legyen nagyon nehézkes.

Két tartó csavar, mérete M3x8.

Ez az a bizonyos csőcsonk ami gyárilag műanyagból készül. A műanyag kiképzése olyan, hogy gyárilag kúpos és külön tömítés nélkül sem ereszt. Ha megsérült, vagy eltörött (ahogy nekem is) pár száz forintért tudsz vásárolni fémből. Ehhez szükséges még egy O gyűrű vagy...

... egy tömítőkarika. A képpel ellentétben mindenképpen alukarikát kellene vásárolni (könnyebben idomul, mivel nincs nagy nyomás megfelelően tömít). Mérete 11x1 (11X1,5).

A vízzsák tömítése. Eddig kereskedelmi forgalomban nem találtam hasonló darabot, egy megfelelő méretű O gyűrűvel próbálom meg helyettesíteni. Mérete 20x3.

Finomszűrő. A vízzsákban lévő üzemanyagot szűri tovább. Ebben már az apróbb szennyeződések is megállnak. Ki kell alaposan tisztítani.

Vízzsák vagy ülepítő. Kiülepszik benne, a benzinnél nehezebb rozsdapor, víz stb. Alaposan tisztítani!

A csap komplettírozva, beszerelésre készen.

Remélem tudtam segíteni abban, hogy egyszerűbb legyen a benzincsap felújítása esetleges javítása.

Olvasói kiegészítések:

Vida Bálint -Vidra #523- kiegészítése az íráshoz:
"Dreamer
jó a benzincsapos írás, alapos. De ha megengedsz egy kis kegészítést akkor cikk végén javasolhatnád, hogy az összes menetet tekerjük be teflonszalaggal. Nekem is ilyen csapom van (etzről szedtem :) ) és hiába takarítottam, húztam meg rajta mindent finoman, ellenőriztem a tömítéseket eresztett kicsit. Nem csepegett soha, csak éppen annyira párolgott már a csapnál a benzin, hogy folyamatosan benzin pára fedte. Pár hete betekertem rajta minden menetet teflonszalaggal azóta a benzincsapom csont száraz.
ui.: persze aki felújítja a benzincsapját a cikk alapján, annak nagy valószínűséggel, nem lesz taknyos a benzincsapja, de a teflonszalaggal való betekerés az "idesapám, biztos ami biztos szúrjuk le" elvet követi.

Sallay György -skac- kiegészítése az íráshoz:
"Mégegy dolog a benzincsapról Zoli!
A jobb/bal menetes karmantyú, a gyári az horganyzott acél, létezik utigyári aluból is azt el kell hajítani.

Kérlek, ha a cikkben tapasztalsz valami hibát, vagy pontatlanságot találsz, légy kedves és írd meg nekem levélben, vagy a fórumon!. Előre is köszönöm.
Szivárgás mentes, balesetmentes utazást kívánok!

2009.06.06

 

Cikk + Fotó: Dreamer

A cikk az SKM tulajdona, adatvédelmi szabályzatunk itt található!